یکیاز زمانها و مکانهایی که میتوان مرز بهشت و جهنم را دید روز عاشورا و واقعهکربلا است که در واثع سر دو راهی دنیا و آخرت است. گاهی مرز میان بهشت و جهنم به یکتصمیم بسته است؛ انگار به مویی یا نخی بند است که اگر در طول زندگی خودمان بر رویمعارف و اعتقادات خود کار نکرده باشیم و ایمان خود را راسخ ننموده باشیم در لحظاتحساس ممکن است پایمان بلغزد و برای همیشه اسم ما در زمرۀ جهنمیان ثبت شود.
نمونۀاین مسئله را میتوان در واقعۀ کربلا در روز عاشورا مشاهده کرد که کسانی مثل حرّبن یزید ریاحی وقتی خود را میان بهشت و جهنم میبیند با خود کلنجار میرود و بهعاقبت کار خویش میاندیشد و سرانجام راه نجات و پیوستن به یاران امام حسین (علیهالسلام) را بر میگزیند یا یکی دو نفر دیگر که در میان سپاه یزیدیان وقتی فجایع وجنایات را میبینند از لشکر ظالمان جدا میشوند و به آن حضرت میپیوندند و در راهدفاع از حریم اهل بیت پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) و عدالت و اسلام جان خودرا تقدیم میکنند.
درمقابل کسانی مثل عمر سعد و برخی دیگر را میبینیم که سرانجام پس از کشمکشهای درونیفراوان به خاطر حب دنیا و نساختن نفس سرکش با کمال تأسف در برابر امام صف آرایی میکندو با اینکه از ابتدا قصد مقابلۀ رو در رو و شهید کردن سپاه امام حسین (علیهالسلام) را نداشت اما در نهایت به خاطر تحریکات و تشویقات و وعدههای یزیدیان همینلشکر عمر سعد بود که با آن حضرت وارد جنگ شد و این لکّۀ ننگ و لعنت ابدی را برایاو و لشکریانش برای همیشه در تاریخ ثبت کرد.
اینمسائل نشان میدهد که تبعیت از ولایت و عدم تبعیت از آن در روز عاشورا چه نقشی درجبهه گیری افراد و تعیین سرنوشت آنها داشت.
حضرتامیر المؤمنین علی (علیه السلام) در کتاب شریف نهج البلاغه مردم به سه دسته تقسیممینمایند:
سَاعٍسَرِیعٌ نَجَا وَ طَالِبٌ بَطِی ءٌ رَجَا وَ مُقَصِّرٌ فِی النَّارِ هَوَی» و سپسمیفرمایند: شُغِلَ مَنِ الْجَنَّةُ وَ النَّارُ أَمَامَه»
»کسی که بهشت و جهنم را پیش روی خود می بیند هر نگاه خود را مردّد بین بهشتوجهنم میبیند و هر تپش قلب، محبت و حرکت خود را حرکتی به سوی بهشت یا جهنم میبیندو این انسان فراغت ندارد.
بنابراینباید از لحظه لحظۀ زندگیمان برای خودسازی و یافتن مسیر حق و مطالعه و جهد و کوششدر راه معرفت اسلام و پیامبر اسلام و اهل بیت و جانشینان طاهرش دست بر نداریم تادر فتنهها و آزمایشات سربلند بیرون بیاییم و تصمیم درست بگیریم و عاقبتمان به جایینرسد که با جهل و نادانی و بیبصیرتی مثل فرقههای جاهلی سَلَفی، ناصبی، وهابی وداعشی مایۀ ننگ دین محمد و آل محمد نشویم.
کلیدواژهها: اسلام. پیامبر(ص). اهل بیت (ع).جهل و نادانی. بصیرت. تصمیم. عاقبت.
برای مطالعۀ بیشتر به منابع زیر مراجعه نمایید:
- 267149mshrgh.ir/
- نهج البلاغه، ص 58.
- علامه مجلسی، بحار الانوار،ج 45، ص 9.
درباره این سایت