محل تبلیغات شما


دستور یزید برای محاصره امام حسین (علیه السلام) و کمر بستن به قتل آن حضرت و پیروان و علی الخصوص خاندان پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) از جنبه‌های مختلف ی و اعتقادی قابل بررسی است.

سؤال این است که چه کسانی از کشتن فرزند رسول خدا نفع می‌بردند و دنبال چه هدفی بودند که به خاطر آن ننگ ابدی و عاقبت به شری را در پیش گرفتند.

قطعاً یکی دلایل را می‌توان جهل و نادانی نسبت به جایگاه امام حسین (علیه السلام) و رسالت آن حضرت و ادامۀ افکار دوران جاهلیت پیش از اسلام در قتل و غارت دانست اما حساب کسانی که از جایگاه و مقام ی و اجتماعی و دینی بالایی برخوردار بودند جداست و نمی‌توان به سادگی از تقصیر آنان گذشت؛ چرا که عامدانه و از روی آگاهی دست به اعمالی زده‌اند که قابل بخشش و مسامحه نیست.

یزیدیان (علیهم العنة) وجود امام حسین (علیه السلام) را مانعی برای ادامۀ شجرۀ خبیثۀ غاصبِ مناصب حکومتی می‌دیدند و واگذار کردن حکومت و ادارۀ امور مسلمین به اهلش یعنی خاندان رسول اللّه را اعتراف به حقانیت آنان می‌دانستند. لذا حاضر شدند دست به هر کاری بزنند تا زمامداری اُمّت دست پاکان و صالحان نیفتد؛ زیرا در این صورت دستشان از بیت المال و قدرت و فساد کوتاه می‌شد. به همین جهت همواره در تاریخ شاهد درگیری جبهۀ حق و باطل هستیم؛ چرا که دقیقاً مقابل یکدیگر هستند و وجود یکی دیگری را نفی می‌کند.

کلیدواژه‌ها: امام حسین (ع). حق. جاهلیت. غصب. فساد.

برای مطالعه بیشتر به منابع زیر مراجعه نمایید:

۱.↑ یعقوبی، احمد ابن اسحاق، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۴۱.    
۲.↑ ابن اعثم کوفی، الفتوح، ج۵، ص۱۰.    
۳.↑ ابن اثیر، عزالدین، اسد الغابه فی معرفة الصحابه، ج۳، ص۳۶۵.    
۴.↑ ابن عبد البر، یوسف، الاستیعاب فی معرفة الاصحاب، ۲، ص۸۲۷.    
۵.↑ بلاذری، احمد بن یحیی، انساب اشراف، ج۱۰، ص۱۰۱- ۱۰۲.    
۶.↑ طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۴، ص۲۵۰.    
۷.↑ ابن کثیر، اسماعیل، البدایه و النهایه، ج۸، ص۱۵۷.    
۸.↑ ازدی، ابو مخنف، مقتل الحسین، ص۳.    
۹.↑ دینوری، ابن قتیبه، الامامه و اله، ج۱، ص۲۲۵.    
۱۰.↑ ابن اثیر، عز الدین، الکامل فی التاریخ، ج۴، ص۱۴.    
۱۱.↑ محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج۵، ص۷۴.    
۱۲.↑ ابن عساکر، علی بن الحسن، تاریخ مدینه دمشق، ج۱۴، ص۲۰۶ - ۲۰۷.    
۱۳.↑ ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۳، ص۲۹۵.    
۱۴.↑ حسینی میلانی، سید علی، نا گفته‌هایی از حقایق عاشورا، ص۱۳۱.
۱۵.↑ یعقوبی، احمد ابن اسحاق، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۴۲.    
۱۶.↑ بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج۳، ص۱۶۰.    
۱۷.↑ حسینی میلانی، سید علی، نا گفته‌هایی از حقایق عاشورا، ص۱۳۳.
۱۸.↑ طبرانی، سلیمان بن احمد، المعجم الکبیر، ج۳، ص۱۱۵، ح۲۸۴۶.    
۱۹.↑ هیثمی، نور الدین، مجمع اوائد و منبع الفوائد، ج۹، ص۱۹۳.    
۲۰.↑ ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج۱۴، ص۲۱۴.    
۲۱.↑ ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۳، ص۲۹۵.    
۲۲.↑ مسعودی، علی بن حسین، مروج الذهب، ج۳، ص۶۷.
۲۳.↑ طوسی، محمد بن حسن، اختیار معرفه الرجال، ج۱، ص۲۵۸.    
۲۴.↑ بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج۳، ص۲۱۲- ۲۳۱.    
۲۵.↑ طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۴، ص۳۵۲.    
۲۶.↑ ذهبی، شمس الدین، تاریخ اسلام، ج۵، ص۱۹.    
۲۷.↑ ابن اثیر، عز الدین، الکامل فی التاریخ، ج۴، ص۱۲۷.    
۲۸.↑ مؤلف مجهول، اخبار الدولة العباسیه، ص۸۶.    
۲۹.↑ بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج۵، ص۳۰۶.    
۳۰.↑ یعقوبی، احمد ابن اسحاق، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۴۸.    
۳۱.↑ یعقوبی، احمد ابن اسحاق، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۵۴.    
۳۲.↑ مقدسی، مطهر بن طاهر، البدء و التاریخ، ج۶، ص۱۷.    
۳۳.↑ ابن العبری، ابوالفرج، تاریخ مختصر الدول، ص۱۱۱.    
۳۴.↑ ابن اثیر، عز الدین، الکامل فی التاریخ، ج۴، ص۱۴۰.    
۳۵.↑ دینوری، ابو حنیفه، اخبار الطوال، ص۲۶۱.    
۳۶.↑ طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج، ج۲، ص۳۲.    
۳۷.↑ سبط ابن جوزی، تذکرة الخواص، ص۲۳۸.
۳۸.↑ طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج، ج۲، ص۳۶.    
۳۹.↑ مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۴۵، ص۱۳۴.    
۴۰.↑ سید ابن طاووس، علی بن موسی، اللهوف فی قتلی الطفوف، ص۱۰۶- ۱۰۷.    
۴۱.↑ بحرانی، عبدالله، العوالم الامام الحسین، ص۴۰۵.    

پیشنهاد راهکاری برای حل مشکل مسکن

آثار کوتاهی در ازدواج فرزندان

میزان رحمت خداوند

بن ,تاریخ ,↑ ابن ,احمد ,ج۳، ,ابن ,احمد بن ,امام حسین ,احمد ابن ,ابن اسحاق، ,↑ ابن اثیر، ,اسحاق، تاریخ یعقوبی، ,یحیی، انساب الاشراف، ,جریر، تاریخ الامم ,تاریخ مدینه دمشق،

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

علوم ماورا تبلیغات و بازاریابی مطلب باز رایحه قم fekray pariiishon khodam شعر شاعر بزرگ ترین بسته های آموزشی اشتغال زایی و کسب درآمد کامپیوتریا ◕‿◕ جوک بازار ◕‿◕ اخبار و اطلاعات استاندارد و مدیریت کیفی