یکی از پیامهای کربلا و قیام عاشورا که در کلام حضرت سید الشهدا (علیه السلام) بارز است مسئله امر به معروف و نهی از منکر است.
با تأمل در این واقعۀ عظیم و ماندگار در تاریخ اسلام در مییابیم که یکی از اهداف و علل مهم قیام آن حضرت و تن ندادن به ظلم و فساد دستگاه حاکم، امر به معروف و نهی از منکر بوده است.
امر و دعوت به چیزی که معروف و مورد رضایت پروردگار است و نهی و بیم نسبت به چیزی که منکر و زشتی و مایه بدبختی بشر است آنچنان اهمیت دارد که گاهی کار به جایی میرسد که باید برای انجام این فریضۀ الهی و استقرار و احیای سنّت نبوی و اقامه دین حق از جان و مال خود گذشت.
آری حاکمیت حاکم عادل و مقابله با حاکم جور و فاسدی که به ارزشهای دینی و اخلاقی و انسانی پایبند نیست آنقدر معروف بزرگ و مبارزه با منکری است که امام حسین (علیه السلام) برای استقرار این مهم قیام میکند و تن به ذلّت نمیدهد تا آنجا که تمام هستی و دنیا و فرزندان و اهل خود را در این راه فدا میکند تا برای آیندگان حجّتی باشد که راه را از چاه به بشریت بنمایاند و بفهماند که زندگی در زیر پرچم فسق و ظلم از مرگ هم بدتر است و انسان را به تباهی و بدبختی میکشاند و بر همه واجب است در توان خود در این جهت قدم بردارند و بر هیچ کسی سکوت جایز نیست؛ زیرا در نهایت این فساد و گمراهی به کُلّ جامعه سرایت خواهد کرد و این سوراخ کوچک سرانجام باعث میشود آب تمام کشتی را فرا بگیرد و همه را غرق کند.
کلیدواژهها: امام حسین (ع). امر به معروف و نهی از منکر. حاکم عادل. حاکم ظالم.
برای مطالعۀ بیشتر به منابع زیر مراجعه نمایید:
ینابیع المودّة، ص 406.
_ نهج البلاغه، کلمات قصار، حکمت 374.
_ نهج البلاغه، کلمات قصار، حکمت 374.
_ جواهرالکلام، ج 21، ص 374 به بعد.
_ سوره مائده، آیه 63.
_ تحف العقول، ص 168-170 و بحارالانوار، ج 97، ص 79، ح 37.
_ بحارالانوار، ج 44، ص 212.
_ فتوح ابن اعثم، ج 5، ص 27؛ مقتل الحسین خوارزمى، ج 1، ص 6 و بحارالانوار، ج 44، ص 328.
_ فتوح ابن اعثم، ج 5، ص 33 و بحارالانوار، ج 44، ص 329.
_ فتوح ابن اعثم، ج 5، ص 101؛ ملهوف (لهوف)،ص 71. مراجعه شود به: انساب الاشراف، ص 82.
_ بحارالانوار، ج 44، ص 381؛ تاریخ طبرى، ج 4، ص 305 و مقتل الحسین خوارزمى، ج 1، ص 237.
_ فتوحابن اعثم، ج 5، ص 143؛ مقتل الحسین خوارزمى، ج 1، ص 234 و بحارالانوار، ج 44، ص 381.
_ عاشورا، ریشهها، انگیزهها، رویدادها، پیامدها، سعید داودی و مهدی رستم نژاد،(زیر نظر آیت الله العظمى ناصر مكارم شیرازى)، امام على بن ابى طالب علیه السلام، قم، 1388 ه. ش، ص 237.
_ سوره مائده، آیه 63.
_ تحف العقول، ص 168-170 و بحارالانوار، ج 97، ص 79، ح 37.
_ بحارالانوار، ج 44، ص 212.
_ فتوح ابن اعثم، ج 5، ص 27؛ مقتل الحسین خوارزمى، ج 1، ص 6 و بحارالانوار، ج 44، ص 328.
_ فتوح ابن اعثم، ج 5، ص 33 و بحارالانوار، ج 44، ص 329.
_ فتوح ابن اعثم، ج 5، ص 101؛ ملهوف (لهوف)،ص 71. مراجعه شود به: انساب الاشراف، ص 82.
_ بحارالانوار، ج 44، ص 381؛ تاریخ طبرى، ج 4، ص 305 و مقتل الحسین خوارزمى، ج 1، ص 237.
_ فتوحابن اعثم، ج 5، ص 143؛ مقتل الحسین خوارزمى، ج 1، ص 234 و بحارالانوار، ج 44، ص 381.
_ عاشورا، ریشهها، انگیزهها، رویدادها، پیامدها، سعید داودی و مهدی رستم نژاد،(زیر نظر آیت الله العظمى ناصر مكارم شیرازى)، امام على بن ابى طالب علیه السلام، قم، 1388 ه. ش، ص 237.
درباره این سایت